Nowy obiekt to typowy "Innowacyjny Dworzec Systemowy" odznaczający się minimalistyczną, funkcjonalną i nowoczesną formą architektoniczną z dominantą w postaci wieży zegarowej. Pod wiatą zaprojektowano otwartą poczekalnię, osłoniętą z trzech stron taflami szkła. W celu zapewnienia komfortu podróżnych zainstalowano w jej obrębie promienniki, które zwiększą komfort termiczny podróżnych jesienią i zimą. Pod wiatą w Barchowie podróżni znajdą gabloty z rozkładami jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, ławki, stojaki rowerowe oraz stację naprawy rowerów. Natomiast wewnątrz ośmiometrowej wieży z zegarem mieszczą się pomieszczenia techniczne oraz toaleta.
Oprócz nowoczesnej i minimalistycznej formy architektonicznej dworzec posiada wiele usprawnień. Jest on w pełni dostępny dla osób z niepełnosprawnościami, rodziców z dziećmi czy podróżnych z dużym bagażem. Ponadto obiekt wyposażono w oznakowanie w alfabecie Braille a, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, mapy dotykowe oraz toalety dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Przy dworcu w Barchowie powstała również nowa pochylnia ze skarpy w kierunku ulicy.
Budowa nowego dworca Barchów to koszt 4,3 min złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą inwestycji w Barchowie, która była realizowana w formule „projektuj i buduj", było konsorcjum firm Heli Factor sp.z o.o. i Merx sp. z o.o.