Zamknij

Linia kolejowa w Węgrowie? Szansa, której nie można przegapić

10:43, 07.07.2020 Mateusz Majewski Aktualizacja: 10:46, 07.07.2020
Skomentuj

Choć dla wielu brzmi to jak science-fiction, przez Węgrów może zostać poprowadzona kolej. Stoimy przed historyczną szansą, której wykorzystanie zmieni nasze miasto na zawsze i co ważne – na lepsze. 


Choć początkowo mogłoby się wydawać, że pomysł wybudowania kolei w Węgrowie brzmi absurdalnie, to za sprawą programu Kolej+, na który zostało przekazanych 6,5 mld złotych senne marzenia mogą się ziścić.

Celem Programu Kolej+ jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia kolejowe miejscowości o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi lub takich, które posiadają dostęp do kolei, ale istniejące połączenia wymagają usprawnienia.

Węgrów, z liczbą mieszkańców oscylujących w okolicy 13 tys., podstawowy warunek spełnia. Żeby mieć szansę na wybudowanie kolei przechodzącej przez Węgrów, wystarczy chcieć zaangażować się w ten pomysł. Aktualnie rozpoczął się pierwszy etap programu, czyli nabór zgłoszeń przez chętne samorządy/związki samorządów. Taki akces miasto, po wcześniejszych konsultacjach z potencjalnymi partnerami w ramach linii kolejowej, musi złożyć do 26 sierpnia. Czasu zatem jeszcze trochę jest, ale to bezsprzecznie ostatni gwizdek, aby ta inicjatywa nabrała tempa. Większość pierwszej, bez kosztowej pracy, musi bowiem odbyć się w gabinetach. Jeśli liderem projektu miałby być Węgrów, to w sens budowania linii kolejowej musi przede wszystkim uwierzyć Burmistrz Paweł Marchela. 

Jeżeli pierwsze zgłoszenie zostanie zakwalifikowane do II etapu programu, dopiero wówczas samorządy będą miały rok na opracowanie niezbędnych dokumentów aplikacyjnych i wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Po tym czasie nastąpi ostateczna weryfikacja i samorządy otrzymają informacje o ewentualnym zakwalifikowaniu do programu. Teraz, nawet jeżeli nie uda się zakwalifikować, miasto nic nie straci na próbie zrewolucjonizowania systemu węgrowskiej komunikacji. 


ALE PO CO?


To pewnie pytanie, które w kwestii kolei w Węgrowie będzie padać najczęściej. Ja na sprawę patrzę z perspektywy młodego pokolenia, które teraz masowo wyjeżdża do dużych ośrodków w poszukiwaniu wykształcenia i pracy. Problem depopulacji miasta i powiatu, o którym wszystkie władze od lat próbują rozmawiać, najczęściej nie formułując żadnych wniosków lub planując iluzoryczne działania, będzie się tylko pogłębiał. 

Potrafię sobie wyobrazić sytuację, w której z Węgrowa koleją do Warszawy docieramy w 40 minut. 
Potrafię sobie wyobrazić, jak wiele młodych, ambitnych osób, które szansę na realizację swoich celów odnajdują w stolicy, zdecydują się zamieszkać w pięknym Węgrowie.
Potrafię sobie wyobrazić, jak znacznie będzie zwiększać się populacja Węgrowa, jak przyspieszy rozwój miasta, jak zwiększą się przychody lokalnych małych i średnich przedsiębiorców, kiedy staniemy się miastem atrakcyjnym dla osób poszukujących swojego miejsca na ziemi. 

Węgrów ma na ten moment prawie wszystko, żeby stać się wymarzonym, podwarszawskim ośrodkiem. Piękne otoczenie natury, tożsamość historyczną i wielokulturową, ładny rynek, czy rekreacyjny Zalew i rzekę Liwiec. Mamy prawie wszystko, ale nie mamy szybkiej kolei, która podbiłaby naszą atrakcyjność w skali niewyobrażalnej. 

Poza zatrzymaniem depopulacji, a wręcz ściągnięciem do Węgrowa nowych mieszkańców i potencjalnych inwestorów, kolej znacznie zwiększyłaby nasze możliwości turystyczne. O ten potencjał zawsze dbano, najpierw mocno rozwijała ten segment ówczesna wiceburmistrz Jadwiga Snopkiewicz, potem na turystykę postawiła także Halina Ulińska. Chcąc odnieść realny sukces w tym sektorze, nie wyobrażam sobie, żeby miasto mogło chociaż nie spróbować wykorzystać szansy, jaką daje Kolej+. 

Moje wnioski są proste, z perspektywy młodego pokolenia udawanie, że program Kolej+ nie istnieje będzie ogromną stratą być może jedynej, historycznej szansy na skokowy rozwój potencjału Węgrowa. 

Jak wysokie koszty może ponieść miasto? Poza przygotowaniem studium planistycznego, samorządy w ramach linii kolejowej będą musiały dołożyć łącznie 15% wartości projektu. Ile to będzie? Teraz ciężko to wyliczyć, ale warto pamiętać, że taka inwestycja prędzej czy później miastu się zwróci – a na przykład planowany kiedyś basen za ok. 30mln zł + coroczne dopłaty kosztów utrzymania – niestety nie. 

Jeśli mamy szansę zostać sypialnią Warszawy zróbmy to, zanim staniemy się jej umieralnią.

Czy jesteś za tym, aby przez Węgrów została poprowadzona linia kolejowa do Warszawy?

Ankieta zakończona, dziękujemy za oddane głosy. Wyniki głosowania są widoczne poniżej:
Tak 90%
Nie 10%
(Mateusz Majewski)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(16)

mieszkankamieszkanka

18 0

Super pomysł, w 100 % popieram, ogromna szansa dla miasta i dla całego powiatu, zapewne dużo osób by z takiego połączenia korzystało, osobiście zrezygnowałabym z dojazdów samochodem mając do wyboru dojazd koleją 11:16, 07.07.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

SkolgirlSkolgirl

15 0

Jeśli jest taka mozliwośc to popieram. 11:34, 07.07.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ArtArt

3 17

40 minut to pociąg jedzie do Mińska Mazowieckiego, czyli połowę krótszą trasę.
Za chwilę będziemy mieć autostradę do Warszawy jakieś 20 km od Węgrowa.
Dojazd pociągiem będzie znacznie dłuższy niż samochodem, czy busem.
Nie wspomnę o ekologii, chałasie i olbrzymich kosztach utrzymania takiej infrastruktury.
To byłaby kula u nogi obciążająca budżet, a przez to blokująca możliwość dalszego rozwoju miasta/gminy/powiatu. 12:02, 07.07.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

WwiakWwiak

5 0

Warto myślec perspektywicznie. Technologia się rozwija. Za 15 lat moze bedzie to trwało i 30minut. Trzeba czasem zrobić cos dla kolejnych pokoleń 12:33, 07.07.2020


ReArtReArt

0 0

Jack daj spokój ;)
22:22, 07.07.2020


BetiBeti

10 0

Super pomysł, sprawniejsza komunikacja z Warszawą a może i innymi miastami?
Abyśmy stali się sypialnią czegokolwiek, trzeba też pomyśleć o budowie domów wielorodzinnych lub bloków. A tą sprawą chyba nikt, od wielu lat ,nie zajmuje się. Mieszkańcy Węgrowa przeprowadzają się do pobliskiego Sokołowa Podlaskiego , bo tam można kupić mieszkanie o wiele łatwiej... 15:58, 07.07.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

matimati

3 0

Wyraźmy opinię o tym ale proszę-Po wyborach. Bo "+" w nazwie programu mnie troche martwi 19:02, 07.07.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

andrewandrew

1 0

Włodarze mają czas do prawie konca sierpnia na 1 wniosek, takze niech wybory się skoncza i od poniedzialku dyskutujmy. ja nie z rodziny +, ale akurat w tym wypadku jak rząd sie zmieni to raczej za sobą kolei nie pociągnie. . . niech dzialaja 22:34, 07.07.2020


TomekTomek

10 0

Bardzo dobry pomysł i z pewnością w dużym stopniu przyczyni się do rozwoju miasta. Jestem w 100% za:) 22:44, 07.07.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Tam gdzie stało zomoTam gdzie stało zomo

0 2

Proponuję ta kolej u Pana pod domem ,zobaczymy czy będzie Pan zwolennikiem 08:29, 12.07.2020


PawPaw

3 8

A którędy będzie biegła nitka kolejowa?
Tak jak ta niby obwodnica ,przez środek miasta?
Czy przez wsie,uprzykrzając życie mieszkańcom?
Bo jeśli co dzień mam przedzierać się przez tory kolejowe i słuchać chałasu,to dziękuję za taki luksus. 11:26, 08.07.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

GolaGola

7 0

Jestem za!!!
Sama dojeżdżam z i do Warszawy samochodem, busem, PiSem prawie 2 godz. To jest koszmar nie mówiąc o produkcji spalin i liczbie wypadków przez nietrzeźwych kierowców. A poza tym kto ma samochód i go stać to może dalej jeździć ale nie wszyscy mają. Studentów czy pracowników za najniższą krajową raczej na to nie stać.? 15:18, 08.07.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

nikt ważnynikt ważny

7 0

Pomysł genialny. Ktokolwiek stoi za tą inicjatywą już zyskał mój głos oraz szacunek. Być może nic z tego nie wyjdzie, ale za sam trud ruszenia tego tematu chapeau bas. 16:29, 09.07.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MecenasMecenas

2 7

Większych głupot dawno nie czytałem . Pobliski Sokołów ma od lat linię kolejową i jakoś sypialnia Warszawy nie jest . Moim zdaniem kolej może tylko zeszpecić nasze miasto . W dobie gdzie prawie każdy ma po 2 - 3 samochody ktoś wymyślił program kolej +. Sypialnia Warszawy są otaczające ją gminy , nikt logicznie myślący nie będzie dojeżdżał z Węgrowa . 08:27, 12.07.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AnatolAnatol

1 0

Skorzystajmy z okazji Kolej+ zanim powrócą do władzy ludzie nie specjalnie tym zainteresowani. 22:32, 19.08.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

RadcaRadca

1 0

Panie Mecenas, Sokołów dopiero teraz ma szansę na skrócenie połączenia z Warszawą. Najkrótszym połączeniem ze Stolicą jest trasa W-wa-Tłuszcz-Węgrów-Sokołów Podlaski. Mieszkańcy będą dojeżdżać do Warszawy ale także z Warszawy napłyną nowi potencjalni mieszkańcy Węgrowa i turyści. To zachęci młodych do studiowania w Stolicy i nie opuszczania Węgrowa w przyszłości. 22:41, 19.08.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%