Zamknij

Kolej z Sokołowa Podlaskiego do Warszawy coraz bardziej realna

15:47, 24.11.2021 Redakcja/ BP UMWM Aktualizacja: 15:48, 24.11.2021
fot. UMWM fot. UMWM

24 listopada podpisano umowę partnerstwa pomiędzy Samorządem Województwa Mazowieckiego, a lokalnymi samorządami: Powiatem Sokołowskim, Miastem Sokołów Podlaski oraz gminami Sokołów Podlaski i Bielany. Umowa ta to niezbędny dokument aplikacyjny w drugim etapie naboru wniosków do programu Kolej +.

Liderem projektu jest samorząd województwa, a partnerami Powiat Sokołowski, Sokołów Podlaski oraz gminy Sokołów Podlaski i Bielany. Umowę z partnerami podpisali marszałek Adam Struzik oraz wicemarszałek Wiesław Raboszuk. W spotkaniu wzięła udział posłanka na Sejm RP Kamila Gasiuk-Pihowicz.
– Połączyliśmy siły, by zwiększyć swoje szanse na realizację projektu. Bezpośrednie połączenie z Warszawą może być dla Sokołowa i tej okolicy Mazowsza dużym impulsem rozwoju i znacznie wpłynąć na poprawę życia mieszkańców. Rekomendowany wariant wykorzystuje istniejącą już infrastrukturę kolejową oraz pozwala docelowo na kursowanie nawet 18 par pociągów na dobę – powiedział marszałek Adam Struzik.

Projekt "Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski – Siedlce" znalazł się wśród 79 inwestycji wyłonionych do drugiego etapu programu Kolej + prowadzonego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK). Podpisana umowa partnerstwa określa zasady współpracy między liderem projektu (samorządem województwa) a partnerami.

Wszystkie samorządy tym samym zgadzają się na zasady naboru do programu i wspólne pokrycie 15 proc. kosztów kwalifikowanych projektu. Podział środków, które samorządy przekażą na wkład własny, będzie określony po decyzji o przyznaniu dofinansowania.

Którędy mogą pojechać pociągi?

Na potrzeby projektu powstało zlecone przez zarząd województwa Wstępne Studium Planistyczno–Prognostyczne (WSPP). Jego przygotowaniem zajęło się konsorcjum firm, w skład którego weszły: Infra – Centrum Doradztwa sp. z o.o. oraz Instytut Kolejnictwa.

Rekomendowany do realizacji został wariant, który zakłada rewitalizację linii kolejowej nr 55 w jej istniejącym przebiegu oraz jej elektryfikację. Umożliwi to bezpośrednie połączenia z Warszawy do Sokołowa Podlaskiego. Pociągi pasażerskie pojechałyby do Sokołowa z prędkością maksymalną 120 km/h, a towarowe – 80 km/h. Przewidywane koszty netto inwestycji to niemal 320 mln zł.

(Redakcja/ BP UMWM)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%