Zamknij

Wytyczne dotyczące zdrowego odżywiania

09.20, 08.02.2022 Artykuł sponsorowany
REKLAMA

Wytyczne dotyczące zdrowego odżywiania

Twoja wiedza na temat odżywiania może być kluczem do optymalnego zdrowia. Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej definiuje żywienie jako "naukę o żywności, składnikach odżywczych i substancjach w niej zawartych, ich działaniu, interakcji i równowadze w odniesieniu do zdrowia i choroby, a także jako proces, w którym organizm przyjmuje, metabolizuje, wchłania, transportuje, wykorzystuje i wydala substancje spożywcze".

 

W tym artykule omówiono najważniejsze informacje na temat odżywiania, których potrzebujesz dla zdrowia:

  • podstawowe wytyczne dietetyczne,
  • referencyjne wartości spożycia,
  • piramida żywieniowa,
  • kalorie,
  • węglowodany,
  • białko,
  • tłuszcze,
  • witaminy, takie jak A, D, E, itp.
  • minerały, takie jak wapń, potas, magnez itp.
  • substancje bioaktywne, znajdujące się w superfoods.

Celem naszej diety jest spożywanie pokarmów, które dostarczają sześciu podstawowych składników odżywczych:

  • węglowodanów,
  • białko,
  • tłuszcz,
  • witamin,
  • minerałów,
  • wodę.

Odpowiednia ilość i różnorodność pożywienia zapewnia właściwą ilość składników odżywczych dla zdrowia i kontroli wagi.

Czym są Referencyjne Wartości Spożycia?

Jedną rzeczą, która łączy nas wszystkich jest to, że wszyscy jemy. To, co, kiedy, dlaczego i ile jemy, różni się w zależności od osoby. Często wybieramy produkty żywnościowe na podstawie ich smaku, znajomości, kosztów i/lub dostępności. To, co wybieramy do jedzenia, niekoniecznie jest tym, czego potrzebuje nasz organizm. Dieta uboga w składniki odżywcze może prowadzić do problemów ze zdrowiem i wagą. Na szczęście opracowano wytyczne, które mają pomóc każdemu z nas w podjęciu decyzji, jakie pokarmy należy spożywać, aby dostarczyć organizmowi potrzebnych składników odżywczych.

Co na to nauka?

Badania określające odpowiednią ilość składników odżywczych dla zdrowia rozpoczęły się w latach 40-tych XX wieku, ponieważ mężczyźni byli odrzucani z wojska podczas II wojny światowej ze względu na skutki złego odżywiania na ich zdrowie. Pierwsza Rada Żywności i Żywienia powstała w celu oceny spożycia składników odżywczych w dużych populacjach. Od tego czasu, Instytut Żywności i Żywienia przeszedł wiele zmian i opublikował kompleksowe wytyczne dotyczące żywienia zarówno dla utrzymania dobrego stanu zdrowia i zapobiegania chorobom.

Najnowsze zalecenia

Najnowsze i najbardziej kompleksowe zalecenia żywieniowe zawarte są w tzw. referencyjnych wartościach spożycia (Referencyjna Wartość Spożycia - RWS). RWS zostały stworzone w 1997 roku i zmieniły sposób oceny diet. Głównym celem tych wytycznych było nie tylko zapobieganie niedoborom składników odżywczych, ale także zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób przewlekłych, takich jak nowotwory, choroby układu krążenia, cukrzyca i osteoporoza. Wartości RWS zostały ustalone dla makroskładników odżywczych (węglowodanów, białek i tłuszczów), mikroskładników odżywczych (witamin i minerałów), elektrolitów i wody, roli alkoholu w zdrowiu i chorobie oraz związków bioaktywnych, takich jak fitoestrogeny i fitochemikalia.

Co to jest piramida żywieniowa?

Każdy słyszał o tym, jak ważne jest przestrzeganie zrównoważonej diety, ale skąd wiesz, jaka jest właściwa równowaga? Celem zrównoważonej diety jest spożywanie odpowiedniej ilości kalorii, węglowodanów, białka, tłuszczu, witamin, minerałów i wody. Żywność można podzielić na grupy według zawartości kalorii i składników odżywczych. Oznacza to, że można spożywać dowolną żywność z danej grupy żywności i uzyskać podobną ilość składników odżywczych. Ilość kalorii będzie zależała od ilości jedzenia, które spożywasz.

Co znajduje się na etykietach produktów spożywczych?

Następnym razem, gdy będziesz decydować o tym, co zjeść, pamiętaj, że "liczy się to, co jest w środku". Możesz zajrzeć do środka, czytając to, co znajduje się na zewnątrz, czyli etykietę żywności. Etykieta żywności, czyli informacja o wartościach odżywczych, jest najlepszym źródłem informacji o tym, czym karmisz swój organizm. Zanim jednak zaczniesz z niej korzystać, musisz wiedzieć, jak ją czytać, więc " przeanalizujmy" etykietę żywności.

 

Etykieta żywności zawiera informacje na temat:

  • wielkości porcji,
  • kaloriach,
  • całkowitej zawartości tłuszczu,
  • tłuszczu nasyconym,
  • tłuszczu jednonienasyconym,
  • tłuszczu wielonienasyconego,
  • tłuszczu trans,
  • cholesterolu,
  • sodu,
  • węglowodanów ogółem,
  • błonnika pokarmowego,
  • cukrów,
  • białka,
  • witamin i minerałów.
(Artykuł sponsorowany)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
REKLAMA
0%