Dyrektywa towarowa wprowadza nowe zasady reklamacji. - Jeżeli dostarczony przez sprzedawcę towar nie będzie spełniał choćby jednego z kryteriów umowy, kupujący będzie mógł skorzystać z rękojmi konsumenckiej. A to daje szereg uprawnień, na które mogą powołać się klienci - informuje adwokat Anna Lach z kancelarii prawnej "Chałas i Wspólnicy".
- 1 stycznia 2022 r. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o prawach konsumenta, ustawy - Kodeks cywilny oraz ustawy - Prawo prywatne międzynarodowe. Wdraża ona do polskiego prawa unijną dyrektywę cyfrową w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych oraz dyrektywę towarową. Przepisy wydłużają m.in. z 2 do 6 lat okres dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi - podaje serwis Business Insider.
Wprowadzenie nowego rozdziału do ustawy o prawach konsumenta dotyczącego reklamacji konsumenckiej jest jedną z głównych zmian w zakresie dyrektywy towarowej. Dyrektywa ta wprowadza nowe zasady reklamacji.
Co to oznacza w praktyce?
Złożenie reklamacji jako konsument czy przedsiębiorca na prawach konsumenta sprawi, że zastosowanie będzie miała ustawa o prawach konsumenta. Do tej pory odnoszono się do kodeksu cywilnego.
- Jakkolwiek przepisy dotyczące rękojmi za wady wynikające z kodeksu cywilnego nadal będą mieć zastosowanie przy sprzedaży w relacjach podwójnie profesjonalnych, czyli B2B" - wskazuje adwokat Anna Lach z kancelarii prawnej "Chałas i Wspólnicy".
Po implementacji dyrektywy do polskiego prawa zakres odpowiedzialności sprzedawcy się zwiększa.
- W przypadku, jeśli dostarczony przez sprzedawcę towar nie będzie spełniał choćby jednego z kryteriów – kupujący będzie mógł skorzystać z uprawnień wynikających z rękojmi konsumenckiej - wskazała.
Do oceny zgodności towaru z umową należą m.in. opis towaru, jego rodzaj, jakość, kompletność i funkcjonalność. W przypadku towarów z elementami cyfrowymi są to również m.in. kompatybilność, interoperacyjność, dostępność aktualizacji.
- Dyrektywa towarowa wprowadza więc nowe zasady reklamacji. Dla każdego sprzedawcy powinna być to więc kluczowa wiedza. Sprzedawcy też będą zobowiązani dostosować swoje regulaminy sklepów w zakresie reklamacji do nowych przepisów ustawy o prawach konsumenta, znowelizowanej o zaimplementowane dyrektywy - wskazywała Anna Lach.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz