W niedzielę, 4 sierpnia, na Rynku Mariackim w Węgrowie odbył się Zlot Pojazdów Zabytkowych 2024. Organizatorem wydarzenia był Węgrowski Klub Motorowy. Celem wydarzenia była popularyzacja pojazdów zabytkowych, propagowanie wiedzy o historii motoryzacji, integracja użytkowników „pełnoletnich” pojazdów oraz zabranie mieszkańców Węgrowa i okolic do minionych lat, gdzie na szosie rządziła „Warszawa” i motocykl „WSK”.
– W Węgrowie działamy od 7 lat – mówi prezes Węgrowskiego Klubu Motorowego Marcin Roguski.
– Do klubu należy 30 członków i jest nas coraz więcej. Naszą pasją są motocykle, zabytki i sport samochodowy. Postanowiliśmy połączyć te zainteresowania i zorganizować zlot – dodaje.
Na Rynku pojawili się nie tylko pasjonaci strych aut i motocykli, ale również miłośnicy kolekcjonerstwa.
– Do Węgrowa przyjechałem z kolekcją starych aparatów i jednym z pierwszych adapterów typu „bambino” – mówi właściciel 31 letniego mercedesa Jan Czop z Łukowa.
– Rozłożyłem je na moim aucie, by pokazać, jak są piękne i się nimi pochwalić, a jak widać mam ich wiele. Już w podstawówce interesowałem się fotografią, potem w technikum prowadziłem kółko fotograficzne. Po skończonej szkole w łukowskich zakładach mięsnych prowadziłem klub, robiłem też zdjęcia na przyjęciach weselnych. W domu z żoną mamy muzeum, bo zbieram też zabytkowe zegary. Mam też warsztat samochodowy, a do Węgrowa przyjechałem najmłodszym autem. W Łukowie mam jeszcze 5 takich zabytków, muszę je odrestaurować i zarejestrować. Może za rok, jeśli się uda przyjadę „starszakiem” – podsumowuje.
Węgrowski Klub Motorowy zadbał o bogaty program artystyczny. Oprócz loterii i atrakcji dla najmłodszych, przeprowadzone zostały ciekawe konkursy. I tak zwycięzcą przeciągania poloneza na czas został pan Piotr, któremu 15-metrowy odcinek udało się pokonać w 8,36 sekundy. W trakcie imprezy odbył się też Konkurs na Najstarsze Auto i Najstarszy Motocykl.
Samochodowymi królami zostali okrzyknięci: Warszawa M-20 z 1959 roku (właściciel Tomasz Iwanek), Wartburg 312 z 1966 roku (właściciel Karol Boński) i Pontiac ZMT 466 z 1968 roku (właściciel Jan Dmowski).
Najstarszymi motocyklami zlotu zostały: – motocykl Junak M10, WM 79A z 1961 roku (właściciel Marek Koziorowicz), Ural M61, WI 8190 z 1961 roku (właściciel Tomasz Mjerwski) oraz WSK 125, WWE M005 Z 1983 roku (właściciel Sebastian Tomczuk).
Zabytkowy klimat wzmacniała muzyka grana przez DJ-a. Zwieńczeniem niedzielnego spotkania była parada zabytkowych pojazdów głównymi ulicami Węgrowa.