Jest wstępna koncepcja budowy Urzędu Miejskiego w Łochowie. W nowym, trzykondygnacyjnym budynku będzie mieścił się m.in. Urząd Stanu Cywilnego, Wydział Komunikacji, Centrum Usług Wspólnych oraz efektowna, przeszklona Biblioteka, która stanie się nową wizytówką miasta.
Zadanie jest realizowane w dwóch etapach. Pierwszy jest już na ukończeniu. To opracowanie koncepcji nowego budynku i zagospodarowania terenu wokół. Drugi – wykonanie dokumentacji projektowej wraz z pozwoleniem na budowę. Ten etap zaplanowany jest na 2026 rok.
– Obecnie uzgadniamy już szczegóły koncepcji – mówi burmistrz Łochowa Robert Gołaszewski.
– Zarys został przedstawiony radnym, a teraz zbieramy uwagi, które przekażemy projektantowi. W najbliższym czasie, po ich uwzględnieniu, pokażemy go naszym pracownikom, a na listopadowej Sesji Rady Miejskiej zaprezentujemy mieszkańcom. Mamy nadzieję, że w ciągu najbliższych lat uda nam się zrealizować budowę urzędu. Dużym wyzwaniem będzie zabezpieczenie środków na tę inwestycję. Szacujemy, że może to być kwota około 30 milionów złotych. Obecny budynek wiele lat temu powstał jako rozwiązanie tymczasowe, ale jak to często bywa – prowizorki zostają z nami na lata. Myśmy się trochę do niego przyzwyczaili, ale teraz z różnych powodów musimy nadrobić zaległości. Gmina do tej pory miała inne priorytety. Budowaliśmy drogi, kanalizację i wodociągi. Remontowaliśmy świetlice i modernizowaliśmy oświetlenie. Teraz doszliśmy do momentu, kiedy marzenia dotyczące nowego urzędu mamy szansę przekuć w rzeczywistość. Nie znaczy to, że przestaniemy realizować inwestycje drogowe itp. Gmina musi dalej się rozwijać i budowa tego budynku nie może wyhamować inwestycji w pozostałych obszarach. Niestety na dzień dzisiejszy, na tego typu przedsięwzięcia nie ma obecnie możliwości pozyskania dofinansowania. Wcześniej samorządy były wspierane przez rząd ze środków z Programu Inwestycji Strategicznych. Obecna koalicja zlikwidowała ten program i nie zaproponowała nic w zamian. Na razie szykujemy dokumentację i optymistycznie patrzymy w przyszłość. Będziemy oczekiwać na lepsze czasy i jakąś możliwość pozyskania dotacji, która choć w części pomoże nam zrealizować to zadanie. Czas budowy wyniesie od trzech do czterech lat – wyjaśnia burmistrz.

Nowy gmach powstanie na działce obok „starego” urzędu. W miejscu, gdzie znajduje się obecny Urząd Miejski w Łochowie powstaną nowe miejsca parkingowe, a pozostały teren zostanie zagospodarowany zielenią. Na parterze przewidziana jest duża powierzchnia na Bibliotekę, która zostanie przeniesiona z Miejskiego i Gminnego Ośrodka Kultury w Łochowie. Będzie też Wydział komunikacji, który formalnie podlega Starostwu Powiatowemu w Węgrowie. Dzięki współpracy między samorządami funkcjonuje on od wielu lat w Łochowie. W budynku znajdzie się także Urząd Stanu Cywilnego, który będzie funkcjonował z oddzielnym wejściem ze względu na udzielane w soboty śluby.
Na dole będzie też biuro obsługi mieszkańca, pomieszczenia komendanta gminnego ochrony przeciwpożarowej i obrony cywilnej. Z kolei na pierwszym piętrze mieścić się będzie sala konferencyjna, Centrum Usług Wspólnych, Miejski i Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, dział administracyjno-finansowy, gospodarka komunalna, referat geodezji, ewidencja ludności oraz dział poświęcony dowodom osobistym i promocji. Na drugim piętrze natomiast znajdować się będzie biuro rady miejskiej, pomieszczenia rady, biuro burmistrza, sekretariat, biuro skarbnika gminy, pomieszczenia działu finansowego, dział audytu i pozostałe pomieszczenia komunikacyjne.
– Co najważniejsze, budynek będzie wyposażony w windę i będzie spełniał wszystkie wymogi zapewniające zarówno bezpieczeństwo, jak i swobodną komunikację dla osób niepełnosprawnych, a także aktualne normy obowiązujące w nowoczesnym budownictwie. Jestem przekonany, że nowy urząd będzie też ciekawym obiektem architektonicznym, wpływając korzystnie na wizerunek naszego miasta. Na przestrzeni ostatnich lat były brane pod uwagę różne lokalizacje nowego urzędu. Po wielu dyskusjach z mieszkańcami doszliśmy jednak do wniosku, że wskazana na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 62 /Al. Węgrowskiej/ i Al. Pokoju jest optymalna ze względu na to, że pozwala na wyeksponowanie budynku. W pobliżu znajdują się Bank Spółdzielczy i Przychodnia Zdrowia, co sprawia, że część mieszkańców odwiedza to miejsce regularnie i jest już do niego przyzwyczajona – dodaje burmistrz Łochowa.
Planowana powierzchnia wielofunkcyjnego obiektu użyteczności publicznej to 2600 m kw. Dzięki przemyślanej koncepcji i funkcjonalnemu rozmieszczeniu instytucji budynek stanie się sercem administracyjnym miasta, które na pewno będzie tętnić życiem.